vrijdag 16 december 2011

LUIERDAG......DAARNA ZWERFDAG

Geloof het of niet maar we hadden echt een luierdag nodig, deze twee oude vellekes. Moet toch kunnen als je bijna twee maanden in Thailand wilt blijven. We hebben een paar plannetjes in ons achterhoofd. Die moeten nog wel uitgewerkt worden. Woensdag zijn we wat later opgestaan dan gewoonlijk. We hebben heerlijk op de kamer ontbeten en uitgebreid koffie gedronken. Kleintje heeft de was verzameld en is in haar eentje naar het wasvrouwtje getogen. Ze wordt in Thailand echt zelfstandig, was ze wel hoor, maar nu swingt het de pan uit. Dat is wel even wennen voor het menneke.....maar ja.... het hoort erbij. We durven het bijna niet bekend te maken maar we gingen pas om twee uur de kamer af. De kamermeisjes zaten al geduldig op ons te wachten en toen we de deur openden togen ze met een brede glimlach aan de schoonmaakwerkzaamheden. Op ons gemakje zijn we via allerlei achterafstraatjes, wat op zich al een belevenis is, naar de markthal getogen. Daar werden we door "TIP" het vrouwtje dat die heerlijke smoothies maakt enthousiast begroet. Handjes gevouwen onder de kin en een Mona Lisa  glimlach op haar bekkie. We bestelden tweemaal yoghurt met muesli en fruit. Ja het is geen gewone yoghurt maar een grote kom gevuld met veel muesli, een kuipje yoghurt en heel veel soorten vers fruit, voor je neus gesneden. Als je dit op hebt hoef je tot 's avonds niet te eten. Bij het buurvrouwje van TIP hebben we nog twee porties met groente en kruiden gevulde poffertjes genomen. Na dit alles allebei nog een beker chocolade/banaan en een beker icekoffie. We zaten echt mudvol. Nog even de markthal verkend en toen langzaam weer die achterafstraatjes in. Daar ontdekten we een echte warme bakker. Ja...en wat doe je dan terwijl je de lucht van ves gebakken brood ruikt. Broodjes kopen en krentebollen. "Sellie, zullen we vanavond brood eten?" flapte ik eruit. "Goed idee Kiek, ik heb nog pindakaas,chocoladepasta en jam".  Het brood was nog warm toen we het uitzochten. Nog even over die achteraf straatjes, daar wonen oa de Thaise mensen met hun nerinkjes.....heel leuk. Ook tref je er barretjes, massagesalons, kappertjes en heel veel wasvrouwjes aan. Als je langs een massagese salon loopt hoor je meteen:"Massaaaaaaaaaaaaagesssssssssssss" op een bepaalde niet te imiteren toon. Op de borden staan de prijzen van de verschillende handelingen en als extra staat erbij"ONLY BACKSIDE" Voor body tot bodymassage betaan er andere gelegenheden. Tot een een uur of zes hebben we gedwaald....o ja nog even dit, als je ooit naar Chiang Mai gaat.....er zijn legio overnachtingsmogelijkheden........van eenvoudige kamers, simpele guesthouses, wat luxere onderkomens tot hele dure hotels. Overal tref je ze aan.

Donderdag wilden we weer eens dwalen en het liefst te voet. Na ons treffen bij mej.TIP in de markthal zijn we natuurlijk met de kaart in onze handen de kleine straatjes ingedoken. Het weer was aangenaam en er was veel schaduw. Het plan was om te voet naar Kad Suan Kaew te gaan, een groot warenhuis. Al lopende met de kaart in onze handen  verzeilden we bij twee tempels en wat doe je dan........natuurlijk naar binnen gaan. De eerste die we bezochten was de Wat Chiang Man. Via een poort kwam je op dat stukje heilige grond. Wat we toen zagen was een tempel complex geheel in het teken van de Naga's, een soort slang met een drakenkop met opengesperde muil met scherpe puntige tanden. Het is hier toch anders dan in Bangkok. De bouwstijl verschilt. Oorzaak......Chiang Mai was de hoofdstad van het Lanna-Koningkrijk met een eigen cultuur en waarden. De hoofdtempel konden we niet weerstaan, schoenen uit en naar binnen. Je mond valt open als je de rode vloer betreedt. Rode kleuren en goud, tierelantijntjes, bhuda beeldjes in vele houdingen, grote en kleine. En dan achterin de tempel, een colossaal bhudabeeld in goud met aan weerszijden kleinere exemplaren. Je wordt gewoon stil van deze schoonheid door mensen gemaakt. Rondom de tempel prachtig aangelegde tuinen met wandelpaden gemaakt van grote blokken rood/bruine tufsteen. Overal bloemen, geschoren heggetjes, bloeiende bougainville en bankjes om te mediteren. En dan de rust die van dit alles uitgaat, zelfs de vele honden die er lopen blaffen niet.

Een uurtje zijn we daar gebleven. Het was inmiddels  een uur of twee. We dachten in de goede richting te lopen. Volgens de kaart was dit ook ongeveer zo, maar de naambordjes van de straten klopten dan weer niet  de de plattegrond. Plotseling ontdekten we tempel nummer twee. Totaal  anders dan de eerste. Ze waren delen van het complex aan het restaureren. Overal bamboe steigers. Hier een totaal andere bouwstijl. Wel  Naga's maar dan groter en valser. Bekken wijd open, klaar om te bijten. De Chedi, een hoge gouden toren was echt aan een opknapbeurt toe. Tussen de Chedi en de tempel een groot Buhdabeeld in wit en blauw. Na deze stop verder gesjokt. We kwamen er niet uit. Aan een  alleraardigst vrouwtje de weg gevraagd, ze sprak wat Engels. We moesten de open taxi van haar nemen, het was te ver om te wandelen, vond ze. Ze bracht ons naar de taxistopplaats, wachtte tot hij kwam, legde de chauffeur uit wat we wilden en weg waren we, haar hartelijk uitwuivend. Achteraf bleek dat we niet de goede taxi hadden. Ergens uitgestapt. Stukje gelopen om ons te orienteren en toen stonden we ineens oog in oog met een grote markthal. Was dubbel leuk. Hier even rondgekeken en per tuk-tuk voor 80 Baht naar het grote winkelcentrum. Voor het gebouw van bruine baksteen waren ze een markt aan het opbouwen. We zijn op bijna alle afdelingen geweest. Het was er lekker koel en aangenaam. Om zes uur zijn we naar het souterain geroltrapt en hebben daar voor een luttel bedrag een heerlijk curry gerecht genuttigd. Om half acht werden we door een tuk-tuk afgeleverd bij Awana House. Zie de website: www.awanahouse.com