dinsdag 20 december 2011

DE WAT PHRA SINGH

Jeepie wat zijn we bij met onze blog. Het gaat over vandaag. Niet jaloers zijn hoor, maar we hebben alweer schitterend weer. Toen we uit bed kropen ongeveer 20 graden. Het klimaat hier in het Noorden is in deze tijd van het jaar....subliem. De nachten zijn koel en de dagen ronduit verschrikkelijk lekker. Na een tijdje in het guesthouse getut te hebben.....nou jou......we hebben toch wel nuttige dingen gedaan, zijn we om elf uur de straat op gegaan. We hadden de De Wat Phra Singh op het programma staan. Een bouwkundig meesterwerk van  grote klasse, de tempel ligt aan het eind van de Thanon  Ratchadamnoen Road, de voornaamste oost-westverbinding van het 700 jaar oude Chiang Mai, de "Roos van het Noorden". De tempel is de grootste binnen de oude stad. Het complex herbergt een magnifieke ho trai ( boeddhistische bibliotheek) in Lanna stijl in het in 1345 gebouwde complex.Een enorme Chedi beheerst het terrein. Rond deze kolossale toren met aan elke zijde een Buddha en grote stenen olifanten diverse schitterende tempeltjes en een heel grote tempel aan de Noordzijde. Een prachtige liggende gouden Buddha in een heel mooi gebouw. Daarnaast een zeer markante, als we dit woord mogen gebruiken, Buddha figuur. Een beeld van kolossale omvang, dik en lijvig. Nog nooit gezien in onze korte periode in Thailand.
Voordat we dit meesterlijke bouwwerk bezochten hadden we zin om wat te drinken. We herinnerden ons dat kleine parkje met bomen, een grasveld, overal picnicktafels, banken en eettentjes. Een rustpunt in de drukke stad. We vonden een tafel dichtbij een restaurantje, heerlijk in de schaduw. We zijn er als twee duffe eendjes neergestreken. Eendjes wachelen toch en dat doen wij ook soms. Mauke is op drinken uit gegaan en kwam terug met twee grote bekers ijskoffie. We kunnen wel zeggen dat het ons daar reuze beviel. De schaduw, de sfeer, het komen en gaan en blijven van diverse mensen.....ja alles droeg bij aan een enorm welbehagen. Na het lekkere drankje, plannen zitten maken voor de komende dagen. Omdat het tegen twee uur liep hebben we gelijk de lunch gebruikt. Rijstnoodles met varkensvlees en tauge, heerlijk gekruid. Als bestek......dat kleine lepeltje en twee stokjes. Toen we de eigenaar van het restaurantje vroegen wat hij voor bijna elke klant uit een grote kan inschonk, vertelde hij dat het koude chinese thee was met een ons onbekend kruid. "Willen jullie ook een glas?" "Graag", zeiden we in koor. Toen we vroegen wat het kostte was het antwoord: "Free of charge, from the house."

Om drie uur zijn we op weg gegaan naar de beroemde tempel. Onderweg kwamen we weer de Amerikaan tegen die we al een paar keer ontmoet hadden. "How are you guys, what are you doing today". Hij is gepensioneerd en komt Denver. Een klein mannetje met sik en een hoofddoek om zijn haarbol geknoopt. Een reuze aardig kereltje. Het bezoek aan de tempel was grandioos. We hebben her en der op de kleine twee persoons bankjes gezeten en ons vergaapt aan de enorme schoonheid van dit complex. Tig keren de schoenen uitgedaan om de heiligdommen te bekijken. In de Phra Lai Kham, wij denken de hoofdtempel, staat  een van Thailands beroemdste bronzen Buddhabeelden de Phra Singh Buddha. We zijn op de grond gaan zitten om foto's en filmpjes te maken. Als je dit ziet word je stil. Het is zo mooi, maakt z'on diepe indruk op je. Hoe kunnen mensen dit maken? Op de terugweg hebben we op een kruising in een smoothy tentje een frisse orange-smoothy genomen. Kost geen drol!!! Even kennis gemaakt met twee Nederlandse meisjes, net afgestudeerd op de universiteit van Utrecht. Zij reizen drie maanden door Azie. Ze waren net in Chiang Mai. We hebben ze wat wegwijs gemaakt in deze stad. Vijf uur stonden we voor onze kamer in Awana House. Moe en reuze voldaan. 's Avonds langs de weg gedineerd....nou ja.......lekker gegeten in het bijzijn van een man uit Australie. Hij woonde in Darwin. Een paar maal per jaar is hij in Thailand. Hij verplaatst zich hier per zware motor. In Australie hebben ze ook links rijdend verkeer, dus.............................

NB. Wat zijn wij veranderd na 3 weken......................